Upendra Mahala

Classics Inspirational Children

4  

Upendra Mahala

Classics Inspirational Children

ସବାରୀ ଚାଲେରେ ଧୀରେଧୀରେ...

ସବାରୀ ଚାଲେରେ ଧୀରେଧୀରେ...

3 mins
247



ପୁରୁଣା ପିଢିର ନଡାଛପର ଘର। ବାଡି ପଟ ବାରଣ୍ଡା ଓଳିଆରେ ଟଙ୍ଗାହେଇ ରହୁଥିଲା ଏକ ସବାରୀ। ସେଥିରେ କାଠଫୁଲର କୁଟିକମରେ ଲାଗିଥିବା ନାଲିନେଳି ରଂଗ ଆଖି ଝଲସାଇ ଦିଏ। ମନକୁ ଲୋଭାଏ। ନଇଁ ନଇଁ ବାଟ ଚାଲୁଥିବା ସତୁରୀ ବର୍ଷରୁ ଊର୍ଦ୍ଧ୍ବ ଜେଜେମା କେବେ କେବେ ସବାରୀ ପାଖକୁ ଯାଇ ଝାଡିଝୁଡି ସଫା କରି ଆସନ୍ତି। ନିରୋଳା ବେଳେ ଏକୁଟିଆ ସବାରୀ ପାଖରେ ବସି ତାକୁ ଆଉଁସି ଦେଇ ମନେମନେ କିଛି କଥା ହୁଅନ୍ତି। କାନ୍ଦ କାନ୍ଦ ଦିଶେ ମୁହଁ। ପିଲାଟି ବେଳେ କେତେଥର ଏ ଦୃଶ୍ୟ ଓ ଜେଜେମାଙ୍କ ମନର ଦରଦଭରା ଭାବପ୍ରବଣତା ମୁଁ ଦେଖିଛି।

କେହି ପଚାରିଲେ କହନ୍ତି, "ଶଙ୍ଖା, ସିନ୍ଦୁର ପିନ୍ଧି ଏଇ ସବାରୀରେ ବସି ଶାଶୁଘରକୁ ଆସିଥିଲି। ସେ ସ୍ମୃତି କେମିତି ଭୁଲିବି। ବାପଘରୁ ବିଦା ହେବା ବେଳେ ଏ ସବାରୀକୁ ଦ୍ବାହି ଦେଇ କାନ୍ଦିଥିଲି କେତେ।
ଜୀବନ ସାଥୀ ସହ ପାଦମିଳାଇ ଚାଲିବାକୁ ପ୍ରଥମ ଭାଷା ଶିଖାଇ ଥିଲା ସବାରୀ ।"

ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ କାଳରେ ଜେଜେବାପା ତାଙ୍କୁ ଛାଡି ଆରପାରିକୁ ଚାଲିଗଲେ। ଢେରେ କାନ୍ଦିଥିଲେ ଜେଜେମା। ଜେଜେଙ୍କ ସହ କାନ୍ଧ ମିଳାଇ ଜଣେ ମରଦ ସମାନ ପରିଶ୍ରମ କରି ସାଇତିଥିବା ଘରର ମାୟା ତାଙ୍କୁ ଅଟକାଇ ରଖିଥିଲା। ସେ ଦିନରାତି ଘରପଛ ବାରଣ୍ଡାରେ ବସି କିଭଳି ଗୁମୁରି ଗୁମୁରି କାନ୍ଦୁଥିଲେ ତା'ର ସାକ୍ଷୀ ଥିଲା ଏହି ସବାରୀ।

ମେଘୁଅ। ରାତିରେ ଗପ ଶୁଣିବାକୁ ଆମେ ନାତିନାତୁଣି ଅଝଟ କଲେ ଜେଜେମା ଖୋଲି ଦେଉଥିଲେ କାହାଣୀ ପେଡି। ତାଙ୍କ ପାକୁଆ ପାଟିର ହସରେ ସାରାଘର ଚହଟି ଯାଏ। ଆମେ ଘେରି ବସିଯାଉ। କେଉଁଦିନ ବଉଳା ଗାଈର ଗପ ତ ଆଉ କେଉଁଦିନ କାଞ୍ଚନ ଫୁଲ ବା ପରୀ ରାଇଜ କଥା। ଦିନେ ଦିନେ କହନ୍ତି ଅଂଗେନିଭା ମନକଥା। ଆମେ ପିଲାଏ ଗପ ଶୁଣୁଶୁଣୁ ଘୂମେଇ ଯାଉ। ସେ କୋଳକୁ ଆଉଜାଇ ଶୁଆଇ ପକାନ୍ତି। ଅଧା ରହିଯାଏ ଗପ।

ଥରେ ଅଂଗେନିଭା କଥା କହିବା ବେଳେ ତାଙ୍କ ବାହାଘର କେମିତି ହେଲା, ସବାରୀରେ ବସି ସପନ ଦୋଳିରେ ଝୁଲି କେମିତି ଶାଶୁଘର ଆସିଥିଲେ ସେ କଥା କହିଥିଲେ।

ଜେଜେମାଙ୍କ ଆଖିରୁ ଝରିପଡିଥିଲା ଲୁହ। ସେ କହିଥିଲେ, " ମୋ ବାପା ଭାରି ଗରିବ। ବହୁ ଗାଁରେ ଖୋଜି ଖୋଜି ଶେଷକୁ ମୋ ଲାଗି ସର୍ବଗୁଣ ସମ୍ପନ୍ନ ଈଶ୍ବରଙ୍କ ଭଳି ବର ପାଇଥିଲେ। ମୋତେ ଆଶୀର୍ବାଦ ଦେଇ କହିଥିଲେ,  ତୋତେ ଦେବାକୁ ସ୍ନେହ ଛଡା ମୋ ପାଖେ କିଛି ନାହିଁ। ପିଲାଦିନେ ବସି ଖେଳୁଥିବା ସବାରୀ ତୋ ହାତକୁ ଟେକି ଦେଉଛି। ସେଇଥିରେ ବସି ଶାଶୁଘରକୁ ଯା'।"

ସେ ପୁଣି କହନ୍ତି, " ତୁମ ଜେଜେବାପା ଥିଲେ ଭାରି ଉଦାର, ହୃଦୟବାନ ମଣିଷ। ମାଛିକୁ 'ମ' ବୋଲି କୁହନ୍ତିନି। ବାହାଘର ବେଳେ ମୋ ଗରିବ ବାପାଙ୍କ ଦୁଖ ଶୁଣି ଉପହାର ନେବାକୁ ମନା କରି ଦେଇଥିଲେ। ମୋ ବାପା ବହୁତ ବଳେଇ କନ୍ୟାଦାନ ବେଳେ ପୁରୁଣା ସବାରୀଟି ଦେବାକୁ ବେଦୀରେ ସଙ୍କଳ୍ପ କରିଥିଲେ। ବାହାଘର ପରେ ବାପା ଓ ବଡଭାଇ ସବୁ ପୁନେଇ ପରବରେ ଆସି ମୋତେ ଆଶୀର୍ବାଦ ଦେଇ ଯାଉଥିଲେ। ସେମାନଙ୍କ ଦେହାନ୍ତ ପରେ ପୁତୁରାମାନେ ଆଉ ପଚାରୁ ନାହାନ୍ତି। ବାପଘରକୁ ଯାଇ ହେଉନି। ମୋ ଲାଗି ସବାରୀ କେବେଠୁଁ ଅଲୋଡା। ତଥାପି ମନ ବୁଝେନା, ସବାରୀକୁ ସବୁ କଥା କହେ।"

ସେଦିନ ବୁଝିଥିଲି, ଜେଜମା ଓଳିରେ ଥିବା ସବାରୀକୁ କାହିଁକି ଏତେ ଭଲ ପାଆନ୍ତି। ଖାଲି ଜେଜେମା ନୁହେଁ ମୋ ବୋଉ ବି  କେତେଥର ଏଥିରେ ଵସି ବାପଘର ଯାଇଥିଲେ। ବୋଉଙ୍କ ସହ ସବାରୀରେ ମାମୁ ଘରକୁ ଯାତ୍ରା କରିବାର ରୋମାଞ୍ଚକର ଅନୁଭୂତି ମୋର ରହିଛି। ସେତେବେଳେ ଜଣେ ଗୃହବଧୂ ବାପଘର କିମ୍ବା ବନ୍ଧୁ ଘରକୁ ଗଲେ ସବାରୀ ଥିଲା ଏକମାତ୍ର ବାହନ। ବିବାହ ବେଳେ ନବବଧୂ ସବାରୀରେ ବସି ଶାଶୁଘରକୁ ଆସିଥାଏ। ବର ଯାଏ ଓ ଫେରେ ପାଲିଙ୍କିରେ।

ବିବାହ ଋତୁରେ ଆମ ସବାରୀକୁ ଗୋଟେ ଦିନ ବି ବିଶ୍ରାମ ମିଳୁ ନ ଥିଲା।

ସବାରୀ ଓ ପାଲିଙ୍କୀରେ ଦୂରସ୍ଥାନକୁ ଯିବା ପରମ୍ପରା ଓ ସଂସ୍କୃତିର ନିଦର୍ଶନ ଥିଲା। ପୁରୁଣା ଦିନର "ସବାରୀ ଚାଲେରେ ଧୀରେ ଧୀରେ .." ଗୀତ ଶୁଣିଲେ ଆଜି ବି ମୁଁ ଆନମନା ହୋଇପଡେ।

କାଠ ତିଆରି ସବାରୀ ଓ ପାଲିଙ୍କିର ଗଢଣ ନିଆରା। ଗାଁ ବଢେଇ ନିହାଣ, ବାରିସିରେ କୁନ୍ଦ ପକେଇ ଗଢେ। ସୁନ୍ଦର ଦିଶିବା ଲାଗି କାଠର ଲତା ଓ ଫୁଲ ଖଞ୍ଜି ଦିଆଯାଏ। ପାଲିଙ୍କିରେ ଦୁଇପାଖ ଫାଙ୍କା ଥାଇ କାଠର ବାଡା ଲଗାଯାଉଥିବା ବେଳେ ସବାରୀ ଭିତରଟା କାଠଘର ଭଳି। ଯିବା ଆସିବା ସକାଶେ ଦୁଇପଟେ ଦୁଇଟି ଦ୍ବାର ଥାଏ, ସେଥିରେ ଦୁଇ ହଳ ଛୋଟ କବାଟ ଲାଗିଥାଏ। କାନ୍ଧରେ ବୋହି ନେବା ଲାଗି  ଦୁଇଟି ଦଣ୍ଡା ବାଉଁଶ ବା ବାଉଁଶ ଆକୃତିର କାଠ ଦୁଇମୁଣ୍ଡରେ ଲାଗିଥାଏ ।

ପିଲାଦିନେ ବୋଉ ବାପ ଘରକୁ ଯିବା ବେଳେ ମୋତେ ସବାରୀରେ ନେଇ ଯାଆନ୍ତି। ଦୁଇଜଣ ସବାରିଆ କାନ୍ଧେଇ " ହୁଁ କି ଭାଇ" ଡାକ ଛାଡି ବିଲବାଡିର ସରୁ ହିଡ଼ ଦେଇ ଚାଲି ଚାଲି ଯାଆନ୍ତି। ବୋଉଙ୍କ ସହ ସବାରୀରେ ବସି ଯିବାର ଦୃଶ୍ୟ ମୋ ମାନସ ପଟରେ ଆଜି ବି ଚିତ୍ରାର୍ପିତ ହେଇରହିଛି। ଅବଶ୍ୟ କିଛିବର୍ଷ ପରେ ଯାନବାହନ ବ୍ୟବହାର ଯୋଗୁ ସବାରୀ ଅଲୋଡା ହୋଇପଡିଲା। ଓଳିରେ ଥିବା ସବାରିଟି କ୍ରମେ ନଷ୍ଟ ହୋଇଗଲା। ଆଜିକାଲି ଗାଁଗଣ୍ଡାରେ ସବାରୀ ଚିହ୍ନବର୍ଣ୍ଣ ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁନାହିଁ। ଅବଶ୍ୟ ସହରୀ ବାହାଘରରେ କାଁ ଭାଁ ନୂଅ। ଫେଶନ ଭାବେ ସବାରୀ ବ୍ୟବହାର ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁଛି।

ମୋ ବୋଉ ଜେଜେମାଙ୍କଠାରୁ ସବୁ ସଂସ୍କାର ଓ ଘର କରଣା ଶିଖିଥିଲେ। ତାଙ୍କ ସେବାଯତ୍ନରେ କେବେ କିଛି ହେଳା କରି ନ ଥିଲେ। ଶାଶୁବୋହୂ ମା' ଝିଅ ଭଳି ପରସ୍ପରକୁ ମନକଥା କହି ପାରୁଥିଲେ।

ଆମ ପରିବାରରେ କେତେ ପୁରୁଷ ଧରି ଝିଅ ନ ଥିଲେ। ବୋଉଙ୍କର ଝିଅଟିଏ ହେଉ ବୋଲି ଜେଜେମା କେତେ ଠାକୁର ଠାକୁରାଣୀ ପୂଜା କରିଥିଲେ। ଆଜିକାଲି ଝିଅଙ୍କୁ ଅଲୋଡା ଭାବି ଜନ୍ମପରେ ବଣବୁଦାରେ ଫିଙ୍ଗି ଦିଆଯାଉଛି। କିନ୍ତୁ ସେବେଳର କଥା ଥିଲା ଅଲଗା । ଘଟଣାକ୍ରମେ ମୋ ବୋଉ ଏକ ଗରିବ, ଅସହାୟ ପରିବାରର ମା' ଛେଉଣ୍ଡ ଝିଅକୁ ଅ।ଣି ଘରେ ପାଳି ଥିଲେ। ତାକୁ ଶିକ୍ଷାଦୀକ୍ଷା ଓ ସଂସ୍କାର ଦେଇ ମଣିଷ କରିଥିଲେ। ଅବଶ୍ୟ ପରେ ଠାକୁରେ ତାଙ୍କ ଡାକ ଶୁଣିଥିଲେ। ସେ ଦୁଇଟି କନ୍ୟା ସନ୍ତାନର ଜନନୀ ହେଲେ। ଝିଅଙ୍କ ଗହଣରେ ବୋଉ ଓ ଜେଜେମାଙ୍କ ଖୁସି କିଭଳି ଥିଲା କହିଲେ ସରିବନି। ସମସ୍ତଙ୍କୁ ସମାନ ସ୍ନେହ ଅ।ଦର ବାଣ୍ଟି ସଂସାର ବାନ୍ଧିଥିଲେ। ବୋଉଙ୍କ ସଂସ୍କାର ଯୋଗୁ ଆମ ଘରେ ଝିଅ ବୋହୂଙ୍କୁ କିଭଳି ଆଦର, ସମ୍ମାନ ଦିଆଯାଉଥିଲା ତାହା ଅଂଗେ ନିଭାଇଛି ।

ଜେଜେମାଙ୍କ ସହ ମୋ ପିଲାଦିନର ଏକ ସ୍ମୃତି ଅ।ଜି ମନରେ ମଧ୍ୟ ତାଜା ହୋଇ ରହିଛି। ଥରେ ଜେଜେମା ବାପଘରକୁ ଯିବା ବେଳେ ମୋତେ ସାଥିରେ ନେଇ ଯାଇଥିଲେ। ସବାରୀ ବୋହିବା ଲୋକ ନ ମିଳିବାରୁ ଅ।ମେ ଚାଲି ଚାଲି ଗଲୁ। ଯିବାବେଳେ ଘରର କାଳିଅ। କୁକୁର ଯାହାର ଯତ୍ନ ନିଜେ ଜେଜେମା ନେଉଥିଲେ, ସେ ଅ।ମ ପଛେ ପଛେ ଚାଲିଲା। ଜେଜେମା ତାକୁ ଅ।ଉଁସି ଦେଇ ଘରକୁ ଫେରିଯା' ବୋଲି ଯେତେ ବୁଝାଇଲେ, ସେ ମାନିଲାନି। ବାଟରେ ପଡିଲା ସାଳନ୍ଦୀ ନଈ। ଅଳ୍ପ ପାଣି ସୁଅ ଚାଲିଥାଏ। ଜେଜେମା ସତର୍କକତାର ସହ ମୋତେ କାଖେଇ ନଈ ପାର ହେଲେ। କାଳିଅ। ପହଁରି ପହଁରି ଅ।ର କୂଳକୁ ଚାଲିଗଲା। ନଈ ଅ।ରପଟ ରାସ୍ତାରେ ଯାଉଥିବା ବେଳେ ଏକ ପୋଷା ଗଞ୍ଜା ଅ।ମକୁ ଖୁମ୍ପିବା ଲାଗି ଗୋଡାଇଲା। କାଳିଅ। ବଡ ସାହସୀ। ସେ ଦୁଷ୍ଟ ଗଞ୍ଜାକୁ କୁଅ।ଡୁ ଛାଡନ୍ତା। ତା ଉପରକୁ ରାଗରେ ଝାମ୍ପି ପଡି  ଦାନ୍ତରେ କାମୁଡି ଧରି ଝାଡି ଦେଲା। ନଈକୂଳର ବାସିନ୍ଦା ଧାଇଁ ଅ।ସି ଗଞ୍ଜା ମରିଯାଇଥିବା ଦଖି କାଳିଅ।କୁ ଠେଙ୍ଗା ଧରି ମାରି ଗୋଡାଇଲେ। ଅ।ମ ବାରଣ ମାନିଲେନି। ସାଇ କୁକୁର ପଲ ଧାଇଁ ଅ।ସି କାଳିଅ।କୁ ଦାନ୍ଲେତ ଦେଖାଇ ଗୋଡାଇଲେ। ବିଚରା କାଳିଅ। ଅ।ଉ କିଛି ବାଟ ନ ପାଇ ଜୀବନ ବଞ୍ଚାଇବା ଲାଗି ନଈକୁ ଡେଇଁ ପଡିଲା ଓ  ସୁଅରେ ଭାସିଯାଇ ଅଦୃଶ୍ୟ ହୋଇଗଲା । ଜେଜେମା ବହୁତ କାନ୍ଦିଲେ। 

ସାହି ଲୋକେ ନଛୋଡବନ୍ଧା। କୁକୁଡାର ମୂଲ୍ୟ ଦେବାକୁ ତାଗିଦ୍ କରି ଅ।ମକୁ ଅଟକ ରଖିଲେ। ଜେଜେମାଙ୍କ ପାଖରେ ଟଙ୍କା ନ ଥିବାରୁ ସେ ସାଥିରେ ନେଇଥିବା ଏକ ଛତା ବନ୍ଧକ ରଖି ଛାଡ ପାଇଲେ। କାଳିଅ।କୁ ଝୁରି ଝୁରି ଜେଜେମା ବାଟ ଚାଲୁଥାନ୍ତି। ବାଟରେ ଅ।ଉ ଏକ ଜୋର ପାର ହୋଇ ଶେଷରେ ତାଙ୍କ ବାପଘରେ ପହଞ୍ଚିଲୁ। ନଈନାଳ ପାର କରି ବାହା ଦେଇଥିବାରୁ ବାପା ଓ ଭାଇଙ୍କୁ ଧରି  ଜେଜେମା ବାହୁନି କାନ୍ଦିଥିଲେ। 

ଦୁଇଦିନ ପରେ ଅ।ମେ ଘରକୁ ଫେରି ଅ।ସିଲୁ। ବାଟରେ ବନ୍ଧକ ଛତାକୁ ଜେଜେମାଙ୍କ ଭାଇ ମୁକୁଳାଇ ଅ।ଣିଲେ। ଘରେ ପହଞ୍ଚି " ଅ।ମ ଲାଗି କାଳିଅ। ନଈରେ ହଜିଗଲା "  ବୋଲି ଜେଜେମା ସମସ୍ତଙ୍କୁ କହି କାନ୍ଦିଲେ। ଅ।ଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟର କଥା ଗାଁକୁ ବାଟ ଖୋଜି ଖୋଜି ଦୁଇଦିନ ପରେ କାଳିଅ। ଫେରି ଅ।ସିଲା। ସମସ୍ତ ତାଜୁବ। ସେ ଭୋକିଲା ଥିବାରୁ ଜେଜେମା ଖାଇ ବସିଥିବା ବେଳେ ଭାତ ବେଲାକୁ ଅ।ଣି କାଳିଅ।କୁ ଖାଇବାକୁ ଦେଲେ। ଅ।ତ୍ମ ସନ୍ତୋଷରେ କାଳିଅ। ଖାଇସାରି  ଜେଜେମାଙ୍କ ଦେହରେ ଘସି ହୋଇ ଗେଲ ହେଲା।

ସବୁ ପଶୁପକ୍ଷୀଙ୍କୁ ଜେଜେମା ଭଲ ପାଉଥିଲେ। ଅ।ମକୁ କହିଲେ, " ଜାଣ, କୁକୁର କହେ ସେ ପୁରସ୍ତମ ଯାଇ ପାରନ୍ତା। ହେଲେ ତା' ଜାତିଭାଇ ମଣିଷଙ୍କଠାରୁ ବଡ ବଇରୀ।"

କିଛି ଦିନ ପରେ ଜେଜେମାଙ୍କ ଦେହାନ୍ତ ହେଲା। ସେ ଘଟଣା ଥିଲା ଏକ ଚମତ୍କାର। ଦିନେ ପରିବାରର ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଡାକି କହିଲେ, " ମୁଁ ଅ।ଉ ବେଶିଦିନ ବଞ୍ଚିବିନି। ଅ।ର ପାରିରୁ ଡାକରା ଅ।ସିଲାଣି। କାଲି ରାତିରେ ତୁମ ଜେଜେବାପା ସ୍ବପ୍ନରେ ଅ।ସିଥିଲେ। ମୋ ଲାଗି ଅ।ଣିଥିଲେ " ଫୁଲ ସବାରୀ "। ମୋ ହାତ ଧରି ଡାକୁଥିଲେ " ଅ।ସ ମୋ ସାଥିରେ। ତୁମ ବିନା ମୁଁ ଏକୁଟିଅ।। ଜୀବନଟା ଶୂନଶାନ ଲାଗୁଛି। ତୁମେ ଗଲେ ସ୍ବର୍ଗର ଫୁଲ ବଗିଚା ବୁଲାଇ ଦେଖାଇଦେବି। ସେଠି ଦୁଃଖକଷ୍ଟର ଚିହ୍ନବର୍ଣ୍ଣ ନାହିଁ। ଖାଲି ଅ।ନନ୍ଦ ହିଁ ଅ।ନନ୍ଦ। ଫୁଲ ବଗିଚାରେ ମୁଁ ମାଳି କାମ କରୁଛି। ସେଠି ଛୋଟ ଏକ କାଠ ତିଅ।ରି ଘରେ ରହୁଛି। ପାଖରେ ରୂପେଲି ଝରଣା ବହୁଛି। ତା'  କୁଳୁକୁଳୁ ଗୀତ ମନ ହରି ନେବ। ତୁମେ ଗଲେ ଫୁଲ କୁମାରୀ ହୋଇ ରହିବ। ଯମରାଜ ମୋତେ ଏହି ବର ଦେଇଛନ୍ତି।"

ଜେଜେମା ଏତକ କହି ହସିଲେ। ଅ।ମେ ପଚାରିଲୁ " କାହିଁକି ହସିଲ ଜେଜେମା ?" ସେ କହିଲେ, " ମୁଁ ତାଙ୍କୁ କ'ଣ କହିଲି ଜାଣ ? କହିଲି, ଦେଖନାପିଲା ଓ ଅନ୍ୟମାନେ ଏବେ ଘରେ ଶୋଇଛନ୍ତି। ସେମାନଙ୍କୁ ନ ଜଣାଇ କେମିତି ଯିବି ? ମୋତେ ନ ପାଇ ସମସ୍ତେ କାନ୍ଦିବେ। କାହା ଅ।ଖିରେ ଲୁହ ମୁଁ ସହି ପାରେନି। ଠିକ୍ ଅଛି ସାତ ଦିନ ପରେ ତୁମେ ଅ।ଉ ଥରେ ଅ।ସ। କଥା ଦେଉଛି, ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଜଣାଇ ତୁମ ସାଥିରେ ଚାଲିଯିବି।"

ଜେଜେମାଙ୍କ କଥାକୁ ଘରେ କେହି ବିଶ୍ବାସ କରି ନ ଥିଲେ। କିନ୍ତୁ ଠିକ୍ ସାତ ଦିନରେ ତାଙ୍କ ଦେହାବସାନ ଘଟିଲା। ଯିବାବେଳେ ମୁଣ୍ଡରେ ଚନ୍ଦନରେ ରାମ ନାମ ଲାଖି ତୁଣ୍ଡରେ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ନିର୍ମାଲ୍ୟ କଣିକା ଓ ତୁଳସୀ ପତ୍ର ଦେବାକୁ କହିଲେ। ସେ ନିଃଶ୍ବାସ ପ୍ରଶ୍ବାସ ନେବାରେ କଷ୍ଟ ଅନୁଭବ କରୁଥିବାରୁ ଘର ଲୋକେ ତାଙ୍କ କଥା ମାନିନେଲେ। ନିଶାର୍ଦ୍ଧରେ ଅ।ଖିରୁ ଦୁଇଟୋପା ଲୁହ ଝରାଇ  ଚିର ବିଦାୟ ନେଇଗଲେ। ହେଲେ ସଜ ଫୁଲ ପରି ସତେଜ ଦିଶୁଥିଲା ତାଙ୍କ ମୁହଁ। ସମସ୍ତେ କହିଲେ ଏମିତି ମରଣ କେହି କେଉଁଠି ଦେଖି ନାହାନ୍ତି !! 

ଜେଜେମାଙ୍କ ଦେହାନ୍ତ ପରେ ଘରେ କାନ୍ଦବୋବାଳି ପଡିଗଲା। ସମସ୍ତେ ଅନେକ ଦିନ ଯାଏ ଝୁରି ହେଲେ। ତାଙ୍କୁ ଯେଉଁଠି ସମାଧି ଦିଅ।ଗଲା, ସଠାରେ ତାଙ୍କ ପ୍ରିୟ ସବାରୀର କିଛି ଭଂଗା ଅଂଶକୁ ମାଟିରେ ପୋତି ଦିଅ।ଗଲା।

ଜେଜେମାଙ୍କଠାରୁ ଶିଖିଥିବା ସଂସ୍କାରକୁ ଘରେ ବୋଉ ଆଗକୁ ବଢାଇ ନେଇଥିଲେ। ଅନେକ ପାଖପଡିଶା ଓ ପଡୋଶୀ ଗାଁର ପରିବାର ସହ ବନ୍ଧୁ ସମ୍ପର୍କ ବାନ୍ଧି ପୁନେଇ ପରବରେ ପିଠାପଣା ପଠାଉ ଥିଲେ। ସଂଖ୍ୟାଲଘୁ ପରିବାର ସହ ମଧ୍ୟ ସମ୍ପର୍କ ଯୋଡିଥିଲେ। ସମସ୍ତଙ୍କ ଦୁଃଖସୁଖରେ ସାମିଲ ହୋଇ ଚଳୁଥିବାରୁ ଗାଁ ଲୋକେ ଶ୍ରଦ୍ଧା ଓ ସମ୍ମାନରେ ତାଙ୍କୁ ମା' ବୋଲି ଡାକୁଥିଲେ। ଅଜଣା, ଅଚିହ୍ନା ମଣିଷ ହେଲେ ବି ସେମାନଙ୍କୁ ଦେଖି ପେଟର ଭୋକ ଚିହ୍ନି ପାରୁଥିଲେ। କେହି ବାଟ ଭିକାରୀ ଘରେ ଭୋଜନ ନ କରି ଫେରି ଯାଉ ନ ଥିଲେ। "ଅନ୍ୟର ଦୁଃଖ ବୁଝିଲେ ମୋ ପିଲା ଦୁଃଖ ଭୋଗିବେନି" ବୋଲି ସେ କହୁଥିଲେ ।

ସେତେବଳେ ଗ୍ରାମ୍ୟ ଜୀବନରେ ସରସତା ଓ ସ୍ନେହମମତା ଭରି ରହିଥିଲା। ଦାରିଦ୍ର‌୍ୟ, ଅନଟନ ଥିଲେ ବି ଲୋକଙ୍କ ଭିତରେ ଥିଲା ମଣିଷ ପଣିଆ। ସହଯୋଗ ଓ ବୁଝାମଣା ରଖି ମିଳିମିଶି ଚଳୁଥିଲେ। ଦେଶ ସ୍ବାଧୀନ ହେବାର ଅନେକ ବର୍ଷ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ପୁରୁଣା ଗାଁର ଚିତ୍ର ବଦଳି ନ ଥିଲା। ଗାଁ ଲୋକେ ଥିଲେ କଳା ଓ ସଂସ୍କୃତିପ୍ରିୟ , ଯାହା ସେମାନଙ୍କ ଶ୍ରମ ଓ ମନର ଦୁଃଖ ହରି ନେଉଥିଲା ।

ମୋ ବୋଉ ରୋଗରେ ପଡି ମାତ୍ର ୫୬ ବର୍ଷରେ ଶେଷ ନିଃଶ୍ବାସ ତ୍ୟାଗ କଲେ । ଜଣେ ମାତୃସ୍ବରୂପା ମଣିଷଙ୍କ ଅ।କସ୍ମିକ ବିୟୋଗ ସମସ୍ତଙ୍କ ଆଖିରେ ଲୁହ ଭରି ଦେଇଥିଲା। ସବୁ ଝିଅଙ୍କୁ ସେ "କନ୍ୟାରତ୍ନ" ବୋଲି କହୁଥିଲେ। ଏପରିକି ଯୌତୁକ ପ୍ରଥାକୁ ବିରୋଧ କରୁଥିଲେ। ଆଜିକାଲି ତାଙ୍କ ଭଳି ସରଳ, ସ୍ନେହଶୀଳା ମଣିଷ ମିଳିବା ବିରଳ। ବୋଉ ଓ ଜେଜେମାଙ୍କ କଥା ମନେପଡିଲେ ଯେମିତି ମୋ କାନ ପାଖରେ ଆଜି ମଧ୍ୟ କିଏ ଯେମିତି 'ସବାରୀ ଚାଲେ ଧୀରେଧୀରେ' ଗୀତ ଗୁଣୁଗୁଣାଉଥାଏ !! ଏକ ଅଜଣା ଦୁଃଖର ଲହରୀ ମନରେ ଖେଳିଯାଏ। ବୋଉ ଓ ଜେଜମାଙ୍କ ଅବର୍ତ୍ତମାନ ଭଳି ପୁରୁଣା କାଳ ସବାରୀର ଅସ୍ତିତ୍ବ ନାହିଁ କି ଅ।ମ ପୁରୁଣା ପରସ୍ତ ଘରର ଅ।ଉ ଚିହ୍ନବର୍ଣ୍ଣ ନାହିଁ !!

*******



Rate this content
Log in

Similar oriya story from Classics