Lalita Mohan Mishra

Classics Inspirational Children

3.5  

Lalita Mohan Mishra

Classics Inspirational Children

କୁଶ

କୁଶ

3 mins
82



ସାଧାରଣ ଘାସ ଭାବରେ ବିବେଚନା କରୁଥିବା କୁଶର ମହତ୍ତ୍ବ ଅନେକ । କୁଶର ଅଗ୍ର ଭାଗ ଅତ୍ୟନ୍ତ ତୀକ୍ଷ୍ଣ ତେଣୁ ଏହାକୁ କୁଶାଗ୍ର କୁହାଯାଏ । ତୀକ୍ଷ୍ଣ ମନ ଥିବା ଲୋକଙ୍କ ଶୁଭଚିନ୍ତକ କୁହାଯାଏ । ମହିଳାମାନଙ୍କୁ ସୁରକ୍ଷା ଦେବାରେ କୁଶ ରାମ ବାଣ ସଦୃଶ । ଯେତେବେଳେ ରାବଣ ସୀତାଙ୍କୁ ଚୋରି କରି ନେଇ ଲଙ୍କାର ଅଶୋକ ବାଟିକାରେ ରଖିଥିଲେ । ବାରମ୍ବାର ରାବଣ ମାତା ସୀତାଙ୍କ ନିକଟକୁ ଆସିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରିଥିଲେ। ମାତ୍ର ଏହି କୁଶ ସୁରକ୍ଷା ସ୍ବରୂପ ରାବଣକୁ ସୀତାଙ୍କ ନିକଟରେ ପହଞ୍ଚାଇ ଦେଉ ନଥିଲା । ଆଜି ବି ଯଦି ମାତୃ ଶକ୍ତି କୁଶଙ୍କୁ ତାଙ୍କ ପାଖରେ ରଖନ୍ତି, ତେବେ ସୁରକ୍ଷିତ ରହିବେ । କାରଣ କୁଶରେ ସେହି ଶକ୍ତି ଅଛି ଯାହା ମା' ଭଉଣୀମାନଙ୍କ ଉପରେ ଖରାପ ଦୃଷ୍ଟିରେ ଦେଖିବାକୁ ଦିଏ ନାହିଁ। ଏହା ଏକ ରକ୍ଷାକବଚ ସ୍ବରୂପ । ଯେଉଁ ମା' ଭଉଣୀମାନେ ଋତୁସ୍ରାବ ଜନିତ ରୋଗରେ ପୀଡିତ ସେମାନେ ଯଦି କୁଶ ଦଉଡିର ଖଟ ବ୍ୟବହାର କରନ୍ତି କିମ୍ବା ଏହି ଆସନରେ ଉପବେସନ କରନ୍ତି ତାହାହେଲେ ସେ ରୋଗରୁ ମୁକ୍ତି ପାଇବେ । ପୂଜାପାଠ ବିବାହ ବ୍ରତ ଭଳି ଧାର୍ମିକ କାର୍ଯ୍ୟରେ କୁଶ ପ୍ରାଚୀନ କାଳରୁ ବ୍ୟବହୃତ ହୋଇଆସୁଛି। ଏହା ଏକ ପ୍ରକାର ଘାସ, ଯାହା ଅତ୍ୟନ୍ତ ପବିତ୍ର ବୋଲି ବିବେଚନା କରି ପୂଜାରେ ବ୍ୟବହୃତ ହୁଏ । ମହର୍ଷି କାଶ୍ୟପଙ୍କର ଦୁଇ ପତ୍ନୀ ଥିଲେ । ଜଣଙ୍କର ନାମ କଦ୍ରୁ ଏବଂ ଅନ୍ୟଟିର ନାମ ବନୀତା । କଦ୍ରୁ ଏବଂ ବନୀତା ଦୁହେଁ କାଶ୍ୟପଙ୍କୁ ସେବା କରୁଥିଲେ । କଶ୍ୟପ ଦୁଇଜଣଙ୍କ ସେବାରେ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ ହୋଇ କହିଥିଲେ - କ'ଣ ମାଗୁଛ ମାଗ ? କଦ୍ରୁ ହଜାର ପୁତ୍ରର ଜନନୀ ହେବାକୁ ବର ମାଗିଥିଲେ । ବିନତା କେବଳ ଦୁଇ ପୁତ୍ର ଇଛା କରିଥିଲେ । ମହର୍ଷି କଶ୍ୟପ ତଥାସ୍ତୁ କହିଥିଲେ । କଦ୍ରୁଙ୍କର ପୁତ୍ରମାନେ ସର୍ପ ହୋଇ ଜନ୍ମ ଲାଭ କଲେ । ବନୀତାଙ୍କର ଦୁଇ ପୁତ୍ର ତେଜସ୍ୱୀ ଏବଂ ପ୍ରବଳ ପ୍ରତାପୀ । ବନୀତା ଦୁଇ ପୁତ୍ରଙ୍କ ପ୍ରତି ଧ୍ୟାନ ଦେଇଥିଲେ । କଶ୍ୟପଙ୍କ ସେବାରେ ତ୍ରୁଟି ହୋଇଥିଲା । ନିଜର ଭୁଲ୍ ପାଇଁ ବନୀତା କଦ୍ରୁଙ୍କର ଚାକରାଣୀ ହେବାକୁ ପଡିଲା । ବନୀତାଙ୍କର ଦୁଇ ପୁତ୍ର ମଧ୍ଯରୁ ଗରୁଡ ମା’ଙ୍କ ଦୁଃଖ ଦେଖି କଦ୍ରୁଙ୍କ ପୁତ୍ର ମାନଙ୍କ ସମ୍ମୁଖରେ ଦାସତ୍ୱରୁ ମୁକ୍ତି ପାଇଁ ପ୍ରସ୍ତାବ ଦେଇଥିଲେ। କଦ୍ରୁଙ୍କ ପୁତ୍ରମାନେ କହିଲେ - ଯଦି ତୁମେ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସ୍ୱର୍ଗରୁ ଅମୃତ କଳସ ଆଣନ୍ତି, ତେବେ ସେମାନେ ଦାସତ୍ୱରୁ ମୁକ୍ତ କରିବେ।

ଗରୁଡ ତାଙ୍କ କଥା ଗ୍ରହଣ କରି ଅମୃତ କଳସ ସ୍ୱର୍ଗରୁ ଆଣି ତାଙ୍କ ମାତାଙ୍କୁ ଦାସତ୍ୱରୁ ମୁକ୍ତ କରିଥିଲେ। ଏହି ଅମୃତ କଳସକୁ 'କୁଶ' ନାମକ ଘାସ ଉପରେ ରଖାଯାଇଥିଲା । ଯେଉଁଠାରୁ ଇନ୍ଦ୍ର ଏହାକୁ ଉଠାଇ ନେଇଥିଲେ ଏବଂ କଦ୍ରୁଙ୍କ ପୁତ୍ରମାନେ ଅମୃତ କଳସରୁ ବଞ୍ଚିତ ହୋଇଥିଲେ। ସେ ଗରୁଡଙ୍କ ନିକଟରେ ଅଭିଯୋଗ କରିଥିଲେ ଯେ ଇନ୍ଦ୍ର ଅମୃତ କଳସକୁ ନେଇଗଲେ । ଗରୁଡ ତାଙ୍କୁ ବୁଝାଇ ଥିଲେ ଯେ ବର୍ତ୍ତମାନ ଅମୃତ କଳସ ପାଇବା ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ । ଯଦି ତୁମେ ସମସ୍ତେ ସେହି ଘାସ (କୁଶ) କୁ ଚାଟିବ, ଯାହା ଉପରେ ଅମୃତ କଳସ ରଖାଯାଇଥିଲା, ତାହାହେଲେ ତୁମେ ଆଂଶିକ ଲାଭ ପାଇବ । କଦ୍ରୁଙ୍କ ସର୍ପ ପୁତ୍ରଗଣ କୁଶକୁ ଚାଟିବାକୁ ଲାଗିଲେ । ଯାହାଦ୍ୱାରା ତାଙ୍କର ଜିଭ କଟିଗଲା । ସେଥିପାଇଁ ସାପର ଜିଭ ଦୁଇ ଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ । ଅମୃତ କଳସ ରଖିବା ହେତୁ 'କୁଶ' ଘାସର ମହତ୍ତ୍ୱ ବଢିଗଲା ଏବଂ ଭଗବାନ ବିଷ୍ଣୁଙ୍କ ନିର୍ଦ୍ଦେଶାନୁଯାୟୀ ଏହା ପୂଜା କାର୍ଯ୍ୟରେ ବ୍ୟବହୃତ ହେଉଅଛି । ଯେତେବେଳେ ଭଗବାନ ବିଷ୍ଣୁ ବରାହ ଅବତାରରେ ସମୁଦ୍ରରେ ଲୁଚି ରହି, ମହାନ ଅସୁର ହିରଣାକ୍ଷଙ୍କୁ ମାରିଥିଲେ । ଏବଂ ପୃଥିବୀକୁ ମୁକ୍ତ କରିଥିଲେ । ସେହି ସମୟରେ କିଛି ରୋମ ପୃଥିବୀକୁ ଖସିଗଲେ। ସେଗୁଡିକ କୁଶ ଭଳି ଦେଖାଗଲା । କୁଶ ହେଉଛି ଶକ୍ତିର ଏକ ଉତ୍ସ । ତେଣୁ ପୂଜାପାଠ ଉପାସନା କିମ୍ବା ରୀତିନୀତିରେ ଯନ୍ତ୍ରର ଶକ୍ତି ନାହିଁ । ବେଦରେ ଉଲ୍ଲେଖ ଅଛି - ସଂକ୍ରମଣର ପ୍ରସାରକୁ ରୋକିବା ପାଇଁ କୁଶ ତତକ୍ଷଣାତ୍ ଫଳପ୍ରଦ ଔଷଧ । ବୟସ ବୃଦ୍ଧି ଏବଂ ଦୂଷିତ ପରିବେଶକୁ ଶୁଦ୍ଧ କରିଥାଏ । ପୂଜାପାଠ କରିବା ସମୟରେ କୁଶ ପାଣି ଛିଞ୍ଚିବାରେ, ଆଙ୍ଗୁଠିରେ ପିନ୍ଧିବାରେ, ବିବାହର ହସ୍ତଗ୍ରନ୍ଥି ପଡିବାରେ ଏବଂ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ମାଙ୍ଗଳିକ କାର୍ଯ୍ୟରେ ବ୍ୟବହୃତ ହୁଏ । ଏହି ଘାସର ବ୍ୟବହାର ଅର୍ଥ ମାଙ୍ଗଳିକ କାର୍ଯ୍ୟ ଏବଂ ସମୃଦ୍ଧତା ବୃଦ୍ଧି ହୋଇଥାଏ । ହିନ୍ଦୁ ଧର୍ମରେ ବିଭିନ୍ନ ଧାର୍ମିକ ରୀତିନୀତିରେ "କୁଶ" ବ୍ୟବହୃତ ହୁଏ । କେବଳ ଧାର୍ମିକ ନୁହେଁ ଏହାର ବୈଜ୍ଞାନିକ କାରଣ ମଧ୍ୟ ଅଛି । ଯେତେବେଳେ କୁଶ ପୃଥିବୀରୁ ଜନ୍ମ ହୁଏ, ତା’ର ଧାର ବହୁତ ତୀକ୍ଷ୍ଣ । ଏହାକୁ ସାବଧାନତାର ସହିତ ଭାଙ୍ଗନ୍ତୁ ନଚେତ୍ ହାତରେ ଆଘାତ ଲାଗିପାରେ । ପ୍ରାଚୀନ କାଳରେ ଗୁରୁମାନେ ତାଙ୍କର ଶିଷ୍ୟ ମାନଙ୍କୁ ପରୀକ୍ଷା ଦେବା ପାଇଁ କୁଶ ଆଣିବାକୁ କହୁଥିଲେ। ଯାହାର କୁଶ ଆଣିବାର ଦକ୍ଷ, ସେମାନଙ୍କୁ କୁଶଳୀ କୁହାଯାଉଥିଲା । ସୂର୍ଯ୍ୟପରାଗ ଏବଂ ଚନ୍ଦ୍ରଗ୍ରହଣ ସମୟରେ ଏହାକୁ ଖାଦ୍ୟ ଏବଂ ପାଣିରେ ରଖିଲେ ପୃଥିବୀର କିରଣ କୁଶ ସହିତ ଧକ୍କା ହୁଏ । ଖାଦ୍ୟ ଏବଂ ଜଳ ଉପରେ ସେହି କିରଣ ପଡି ପ୍ରତିକୂଳ ପ୍ରଭାବ ପକାଏ ନାହିଁ । କୁଶରେ ନିର୍ମିତ ଆସନ ଉପରେ ବସି ଯୋଗ, ଧ୍ୟାନ, ପ୍ରାଣାୟାମ ଏବଂ ଉପାସନା କଲେ ଶରୀରର ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକାର ଉପକାର ହୋଇଥାଏ ।


Rate this content
Log in

Similar oriya story from Classics