Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

Anil Kumar

Abstract

4.5  

Anil Kumar

Abstract

ग्रीष्म ऋतु

ग्रीष्म ऋतु

1 min
308


किसी अबला के कपोलों पर

शुष्क आँसुओं की लकीरों जैसे

नदियाँ शुष्क कुछ गीली पड़ी है


अंखियों में आँसू रीत गये जैसे

तड़ाग खाली, सूखे-नीरस पड़े है

मानो सारी रंग-बिरंगी चुड़ियाँ 

हाथों से छीनी या थोड़ी गयी है


कुछ ऐसे प्रकृति बदरंग पड़ी है

फूलों-पत्तों-बेलों की सुन्दर साड़ी

उतारी गयी हो तन से जैसे

श्वेत साड़ी में प्रकृति वैसे खड़ी है


न कोई उत्साह-उमंग धरा में

न किसी प्रिय से मिलन की तरंग

जीवन नीरस तपता वैविध्य में

प्रकृति मानो विधवा हो गयी है।


Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Abstract