Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

Indra narayan Rai

Inspirational

3  

Indra narayan Rai

Inspirational

"सरस "

"सरस "

1 min
388



   सरस मधुर हो भावपूर्ण जो,

        सुर- सरिता सी सजल विमल ।

    मधुर कल्पना मय कविता- सी,

       भ्रान्ति- हीन भी सुखद अचल ।।


    जगत - प्राणी सम प्राण समाहित, 

         उच्छवास सम सतत सचल ।

    अन्तर्हित गतिमान अनवरत, 

        निर्झर - सा झर - झर चञ्चल ।।


      चिदानन्द मय चित्त प्रफुल्लित, 

         सदा सरस प्रिय और अमल ।

      शुष्क नहीं हो झंझा वात से,

         वही सर्व अस्तित्व सफल ।।


      व्यर्थ हुआ वह सृजन सृष्टि जो,

          दर्श किन्तु उत्कर्ष विरल ।

       सरस नहीं जो भाव भूत भव,

           उदासीन बद और विफल ।।

          

        समरस सरस युक्त हो जीवन, 

            रचना, वाणी, गान सकल ।

          वरना सब कुछ अर्थ -हीन है, 

              गंधहीन सूखा परिमल ।। 



Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Inspirational