Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

Shivanand Chaubey

Classics

3  

Shivanand Chaubey

Classics

पुरुषार्थ

पुरुषार्थ

1 min
362


भाग्य न कर्मो का बस पुरुषार्थ होना चाहिए

धैर्य साहस लक्ष्य का शब्दार्थ होना चाहिए।


कर्म भूमि वीरों के पर्याय हेतु ही बनी

कर्म सेवा जव भी हो निस्वार्थ होना चाहिए।


ये न सोचो क्या किया क्या हमने पाया है

लोक हित कोई कृत्य हो परमार्थ होना चाहिए।


हो समर सघर्ष निज साहस न छोड़ो आस तुम

प्रेम करुणा और दया न व्यर्थ होना चाहिए।


निज श्वांस की हर आस ये उपकार हेतु ही रहे

शुल पथ हो मगर नहीं स्वार्थ होना चाहिए !


Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Classics