Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

Meera Mishra

Inspirational

4  

Meera Mishra

Inspirational

विश्व शिक्षक दिवस २०२१

विश्व शिक्षक दिवस २०२१

1 min
547


कर्म-क्षेत्र है, विश्व- शिक्षण-

मंच,अध्ययन सतत करें,रखें,

क्षमता, सर्व- आत्म प्रवेश...


न हो,अंतस् शीश-आवरण,

सतही चमक नहीं,लक्ष्य, हो,

गहन ज्ञान,पाठ्य-विषय-बोध,

हो निर्द्वन्द, निर्वैर,चलें,वर्ग-कक्ष.


हृदि- मार्ग ले संकल्प, सुनें,

धड़कन- स्वर, लघुत्व का,

गुरुत्व का,पृथक,छात्र-सह,

संकल्प अंत्योदय का....


हर समाज वेदना- संघर्ष...

कैसे,शिक्षक का समर हो,

सर्वभूत हों,आत्मभूत नहीं,


प्रपंच- मनोविकार, देख,सह- 

शोधक-निर्लिप्त-भाव,न,करें-

 तिरस्कार,रह,चिंतन परक...


हर छात्र,वर्ग का,चले ज्ञान-

दिश..निर्बल- शोषित वेदना,

स्वानुभूत, स्व-प्रेरित, शिक्षण...

सार्वकालिक...सार्वभौम,हो,  शिक्षण-प्रवाह....



Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Inspirational