Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

Phool Singh

Action Classics Inspirational

4  

Phool Singh

Action Classics Inspirational

भीड़ अर्थात लोगों का समूह

भीड़ अर्थात लोगों का समूह

1 min
3


पहचान छिनती भीड़ हमेशा

न सच्चा साथी उसे सुनो

तुमसे तुमको अलग वो करती,

तुम कभी न तुम रहो।।


स्वतंत्रता छीन तुम्हे गुलाम बनाती

अपराधी घनघोर बनो

व्यक्ति कभी न बड़ा अपराधी होता,

यदि भीड़ न तुम कभी सुनो।।


चिंता, शोक, और दुःख से व्याप्त हो

उलझनों में हर रोज़ पड़ो

पुलिस, कोर्ट-कचहरी के चक्कर कटते

अगर भीड़ से न तुम कभी बचो।।


क्रांति दिलाती भीड़ हमेशा

दुराई न इस बात में हो 

जितना देती उतना रुलाती,

जो गर्व की बात न हो।।


परमात्मा से सदा दूर ले जाती

आत्मज्ञान भी कभी न हो

भेड़ चाल में जा उलझते,

जग में भी अंजान रहो।।


Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Action