Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!
Unlock solutions to your love life challenges, from choosing the right partner to navigating deception and loneliness, with the book "Lust Love & Liberation ". Click here to get your copy!

मुकेश कुमार ऋषि वर्मा

Inspirational

4  

मुकेश कुमार ऋषि वर्मा

Inspirational

दहेज प्रथा

दहेज प्रथा

1 min
237


सामाजिक बुराई 

दहेज की परछाई 


कोई नहीं करता परहेज 

सबको चाहिए दहेज


इसके बिना शादियां सूनी 

दहेज बेटियों का है खूनी 


बेटियों की सुनो व्यथा-कथा 

बंद करो दहेज प्रथा 


रे मानव ! कर न काला व्यापार 

होता बेटियों पर अत्याचार 


दौलत के तराजू पर न तोल

रिश्ते होते हैं बड़े अनमोल 


बेटे- बेटियों का व्यापार 

करो ऐसी प्रथा का बहिष्कार 


छीनो न किसी का अधिकार 

बेटे -बेटियों को बसाने दो मन का संसार 


नई सोच का करो संचार

रे साथी ! थोड़ा करो विचार


Rate this content
Log in

Similar hindi poem from Inspirational