Pratibha Jain

Children Stories Drama

3  

Pratibha Jain

Children Stories Drama

अंकाशी

अंकाशी

8 mins
216


उपन्यास 1999 में भइल रहे।


 आकांक्षी के ह

 1999 में भइल रहे।


 भाग 1 के बा


 सबेरे के 5 बजे बा। चिरई-चुरुंग चहकए लागल बाड़ी स। रात के अन्हार के फाड़ के दिन के उजाला अपना रोशनी से धरती पर व्याप्त बा। सावन के महीना अइसन लागल जइसे हरियाली के चादर पूरा धरती के अपना आलिंगन में ढंक लेले होखे। प्रकृति के ई अनूठा सुंदरता मन आ आँख के अपार सुख देवे वाला बा।


 विभा भी रोज 5 बजे बिस्तर से निकलेली। सबसे पहिले उ नहा के पूजा करेली आ फेर रसोई में घुस जाले। आज भी नहइला के बाद पूजा खातिर बईठ गईली। उनकर दिल आज बहुत खुश बा। आरती करत घरी ऊ कहे लगली, "हे प्रभु! तू हमरा के हर सुख देले बाड़ू। हम तोहरा के धन्यवाद देबे के तरीका ना जाने। हमनी पर आपन आशीर्वाद अईसने राखऽ प्रभु!" इहे कहत उ प्रणाम कईली आ फेर लईकन के कमरा में गईली त देखली कि तीनों भाई-बहिन एक दूसरा प गोड़ क्रॉस क के आराम से सुतल बाड़े।


 उनुका 3 बच्चा बाड़े। आज सबसे बड़ आकांक्षी के 10वां जन्मदिन ह अवुरी उनुका लगे जुड़वा बच्चा अंश अवुरी अंशिका बाड़े जवन कि उनुका से 2 साल छोट बाड़े। तीनों बच्चा विभा के जिनगी ह लेकिन उ आकांक्षी से ज्यादा लगाव बा।


 विभा आकांक्षी के लगे जाके प्यार से ओकरा ओर देखली, फेर ओकरा माथे पर चुम्मा लेत कहली, “जन्मदिन के शुभकामना, हमार प्यार.”


 “धन्यवाद मम्मी” आकांक्षी जल्दी से आँख खोल के गले लगा लिहली।


 -"ठीक बा, रउरा नींद ना आइल." विभा हँसत आ गले लगावत कहली।


 - मम्मी, हम तोहरा के आवत देखनी, त हम सुते के नाटक करत रहनी।


  - ठीक बा, अब जल्दी से नहाए खातिर तैयार हो जा। अंश अंशिका उतो बीटा, जल्दी करऽ। घर में आज पूजा बा ना? पूजा के समय केहू कुछ ना खाई। एकरा से पहिले रउआ तीनों लोग नाश्ता कर लेले बानी। आ आकांक्षी लोग, रउरा सभे खातिर ऊ गुलाबी रंग के ड्रेस पहिरल ठीक बा जवन राउर दादी ले के आइल रहली. (विभा तीनों के देख के कहली।)


 ठीक बा मम्मी। आकांक्षी कहले।


 आ हम का पहिरब अम्मा? अंश आँख रगड़त पूछलस।


 - ओहहह। ठीक बा, हम तहरा तीनों के कपड़ा उतार देब। कपड़ा निकालत घरी अंशिका, तू ई नील रंग के फ्रॉक पहिनले बाड़ू, अंश, तू ई आ आकांक्षा, ई तहार गुलाबी ड्रेस ह। अब चलीं जल्दी से उठल जाव. रसोई में जा रहल बानी, आज बहुत काम बा। रउआ लोग जल्दी से तैयार हो जा आ नाश्ता करे आ जाईं। ठीक बा।


 - ठीक बा मम्मी। तीनों एक संगे बोलत रहले।


विभा रसोई में गइली, चाय-नाश्ता बनावे लगली। विभा-वेग पूजा के बाद ही कुछ खाई-पीईहे। सास के समय पर दवाई खाए के पड़ेला, एह से विभा तीनों बच्चा आ सास खातिर चाय-नाश्ता बनवली। सास भी आज सबेरे उठ के पूजा के तैयारी में लागल बाड़ी। घर के नौकरानी श्यामा पूरा घर में मृग जइसन चीज लेके चलत बाड़ी।


 - श्यामा ओ श्यामा (मोजी आवाज दिहले।)


 -हँ अम्माजी (श्यामा नजदीक आके कहली)


 - ऊपर के कमरा से धोवल कालीन लेके आके इहाँ पसार दीं। आ पोस्ट भी ले लीं।


 - हँ श्यामा जात घरी कहली।


 आज आकांक्षी के दसवां जन्मदिन ह। सचमुच बहुत खुश बानी। एही से सनमानारायण युजन के घर में रखल जाला आ साँझ के लइकन के जन्मदिन के पार्टी होला।

विभा प्रसाद आ पंचमृत के चढ़ावे खातिर तइयार कइले रहली आ सब्जी भी काटल रहली, तबे आकांक्षी के आवाज आइल - मामा, पापा, रउआ दुनु जाना पूजा कक्ष में आ जाइब। तीनों बच्चा अवुरी माई पूजा कक्ष में मौजूद रहली। विभा आ वेग भी पहुंच गईले।

  तब आकांक्षी भगवान के पास जाके फूल चढ़ा के कहले - गंड जी, आज हमार जन्मदिन ह, ढेर सारा शुभकामना दीं, धन्यवाद गंड जी। भगवान के नमन कइला के बाद आकांक्षी दादी, बाप आ माई के गोड़ छू लिहलस। सब लोग उनका के जन्मदिन के शुभकामना दिहलस


 - आ हमार उपहार कहाँ बा? (आकांक्षी कमर पर हाथ रख के गर्व से पूछली।)


 - हम अपना प्यारी गुड़िया खातिर एगो प्यारी गुड़िया लेके आइल बानी, ई ले लीं, दादी कहली।


 - बाओ दादी, ई त बहुत मीठ बा, धन्यवाद दादी। ऊ चहकत कहली।


  - ई हमरा से तोहरा खातिर बा। विभा पैकेट देत कहली।


  - एह में का बा मामा?


 - खोल के देखऽ!


 (पैकेट खोलत) मम्मी, ई बहुत प्यारा ड्रेस ह, बहुत बहुत धन्यवाद मम्मी।


  - बेटा, तोहरा नीक लागल का?


 - हँ मम्मी, बहुते।


 पापा के हाथ में कुछुओ नइखे, लागत बा कि बहिन खातिर गिफ्ट खरीदे के भुला गइल बाड़े। अंश सबके ध्यान खींचत कहलस।


 अरे कइसे भुला जाईब भाई... ले आइल बानी देखऽ (वेग जेब से माचिस के डिब्बा निकाल के कहलस)


 अंशिका हँसत - पापा, बहिन खातिर माचिस के डिब्बा लेके आइल बाड़ू... हा हा हा .... हम वैसे भी दे देतीं...

  - हाँ भाई माचिस के छड़ी ठीक लागल (फिर से मुस्कुरइले) इहाँ तोहार उपहार बेटा बा।


  आकांक्षी बक्सा लेके खोलले त देखले कि ओहमें चाभी बा (अचरज) केकर चाभी ई बाबूजी ह?


 - बेटा, ई तहरा नया साइकिल के चाभी ह। बाहर आके एक बार देख लीं।


 सच्चा पापा (आकांक्षा चहकत निकल गईली।


 सब लोग उनका साथे निकलल।

  लाल आ करिया रंग के लेडीज रेंजर साइकिल रहे, बहुते सुन्दर.


 बेटा साइकिल कइसन लागल? बैग पूछले।


 पापा बहुत सुन्दर बाड़े, लव यू पापा (उ जल्दी से गले मिलत कहली।)


- तोहरा से भी प्यार बा हमार लइका, हमेशा खुश रहऽ।


 बाप-बेटी के प्रेम देख के विभा के बाबूजी के याद आ गईल। उ उनकर मामा के पसंदीदा बेटी भी हई। बचपन में माई कबो-कबो हमरा के डांटत रहली, लेकिन बाबूजी हमेशा हमार तारीफ करत रहले। भाई के रूप में विराट विभा के पक्ष में रहले जबकि माई भाई के पक्ष में रहली जबकि बाबूजी विभा के पक्ष में रहले।


 उहो आज आ रहल बा, सब लोग जल्दिये पहुंचे वाला बा। 8.30 के बा।

 विभा कहली- माई 8.30 के बा, चलीं नाश्ता, तोहरा भी दवाई खाए के बा। पंडितजी के पहुंचे में समय लागी। आ जा लइका लोग, रउआ तीनों के नाश्ता कर लीं। चारो लोग नाश्ता करत रहले कि दुआर के घंटी बाजल। श्यामा दरवाजा खोल दिहली।


 - के ह श्यामा ? अखबार पढ़त-पढ़त वेज पूछले।


 -भाई, भउजाई के माई, बाप आ भउजाई आ गईल बाड़े। (श्यामा कहली।)


 विभा ई सुन के दउड़ के अपना माई आ बाबूजी के गले लगा लिहली। नाना, नानी, चाची आ टिनी टुकतुक दीदी से भेंट होके लइका लोग भी बहुत खुश हो गइल।


  - पापा, अभी तनी देर पहिले हम तोहरा बारे में सोचत रहनी। (विभा बोलली)


  हम जानत बाटी. गाड़ी में बईठ के हिचकी आवत रहे। तबे हमरा बुझाइल विभू, कि तू हमरा के जरूर याद करत बाड़ू।


 - भउजाई, भाई ना आइल बा का? विभा शिल्पी भाभी से पूछली।


 - काम पर निकलल बा भउजी। शिल्पी भाभी कहली।


 -ठीक बा, कवनो दिक्कत नइखे. हमरा बहुते खुशी भइल कि रउरा सभे आइल बानी.




 मीटिंग में कब 9.30 हो गईल रहे, एकर एहसास ना भईल। पंडितजी पहुंचल बाड़े अवुरी सभ मेहमान भी पहुंच गईल बाड़े। विभा आ वेग आकांक्षी के साथे पूजा में बइठल बाड़े। अंश, अंशिका लइकन के साथे खेले में व्यस्त बाड़े। 12 बजे पूजा समाप्त हो गइल। फेर सबके खाना-प्रसाद देवे के प्रक्रिया शुरू हो गईल। पास के पड़ोसी प्रसाद के संगे चल गईले। परिवार के लोग के खाना खियावे से पहिले 2 बजे हो गईल रहे। आखिर विभा आ शिल्पी भाभी खाए बइठ गइलन.


 विभा सबेरे से काम कईला के बाद थक गईल रहली। कुछ देर आराम कइला के बाद साँझ के तइयारी करे के पड़ेला। इहे सोच के उ आराम करे खातिर कमरा में चल गईली।


विभा सबेरे से काम कईला के बाद थक गईल रहली। कुछ देर आराम कइला के बाद साँझ के तइयारी करे के पड़ेला। इहे सोच के उ आराम करे खातिर कमरा में चल गईली।


 साँझ हो गइल बा। घर के दलान गुब्बारे से सजावल रहे। वेज आ पापा मिल के सजावट के काम कइले. माई, चाची आ विभा रसोई के काम सम्हारत बाड़ी। शिल्पी भाभी आकांक्षी के तइयारी कर रहल बाड़ी. लइका-लइकी आवे लागल बाड़े। दलान के बीच में टेबुल पर गुड़िया के केक सजावल बा।


 जइसहीं शिल्पी आकांक्षी, अंशिका, टिनी आ टुकतुक के साथे दलान में अइली, उनका के देखला के बाद सब लोग जयकारा लगावे लागल। चारो लईकी बहुत सुंदर देखाई देतारी। शिल्पी ब्यूटीशियन हई आ चारो बेटी के परी लुक देले बाड़ी। सब लोग उनकर तारीफ कइल।


सब लइका आ गइल बाड़े। नाच-मस्ती के बीच केक काटल गइल। उपहार के ढेर लागल रहे। जहां जन्मदिन के लईकी के संगे सेल्फी लिहल जाता त केहु वीडियो बनावत बा। कुछ खाना खाए में व्यस्त बानी। विभा सबके खाना खाए के कह रहल बाड़ी। 9:45 के समय रहे, अधिकतर लोग रात के खाना खइला के बाद घरे चल गईल रहे। खाली 6-7 गो मेहमान रह गइल रहले. उ सब वेज के ऑफिस के दोस्त रहले। वेज अपना दोस्तन से बात कर रहल बा, विभा भी ओकरा साथे बाड़ी। तबे श्यामा आके विभा के कान में कहली - " भउजी, अम्मा तोहरा के बोलावत बाड़ी, जल्दी आ जा."


 विभा कहत बाड़ी, “जल्दी आईब” अऊर श्यामा के साथे रसोई में चल जाले।

  माई विभा के देख के कहेली। विभा सब्जी खतम हो गइल बा। का कइल जाव? वेज के दोस्त लोग बाहर बइठल बा।


  विभा – का ? कइसे खतम भइल अइसहीं? अब हमनी के का करीं जा ?

 बेचैनी से सब खाए के सामान देखे लगली।

  दाल, चावल, पुरीस, रायता, पापड़, सलाद, गुलाब जामुन, काजुकटली, सब कुछ बा, बस पनीर के करी नइखे। बिना सब्जी के सब लोग खाना कईसे खाई।


 उ वेग के इशारा करत पूरा हालत बतवले।


  वेज- चिंता मत कर विभा, बस फ्रिज खोल के देखऽ।


 फ्रिज में सब्जी से भरल बर्तन देख के विभा अचरज में पड़ गईली।


 उ कहली कि, "ई के रखले रहे? हम ना रखले रहनी।"


 -हम रखले रहनी, असल में कुछ समय पहिले हम पानी लेवे खातिर रसोई में आईल रहनी, फिर देखनी कि ज्यादा सब्जी नइखे बचल आ हमार दोस्त आवे वाला बाड़े, त हम सब्जी फ्रिज में रखले रहनी, ताकि उहाँ होखे बाद में कवनो दिक्कत ना होखे. वेज हँसत-हँसत कहलस।


 -तू बहुत बढ़िया कइले बाड़ू बेटा। माई कहली।


 सब लोग राहत के सांस उठवलस।


वेज, पापा आ मेहमानन के आपन खाना रहे, फेर विभा, माँ, मंजी, भाभी आ श्यामा के आपन खाना रहे। पांचों बच्चा उपहार खोले में डूबल रहले।

 सब कुछ बटोरत विभा जब अपना कोठरी में अइली त 12 बजे के समय रहे, उ सबेरे से थक के बिछौना पर लेट गईली। काम रोज उहे रहेला, लेकिन लईकन के जन्मदिन प काम चार गुना हो जाला।


 'वैसे त सब व्रत आ परब कानून आ सादगी से मनावेला, बस एतना धूमधाम होला लइकन के जन्मदिन पर। साल में दू बेर कवनो आकांक्षी के जनमदिन पर पार्टी होला आ दुसरका भाग. अंशिका के जन्मदिन पर। वेज कहतारे कि "हमार लईका हमार जान ह, जब हम ओ लोग के मुस्कुरा के देखनी त लागता कि हम कवनो स्वर्ग में बानी अवुरी हम उहाँ के राजा बानी।" बच्चन खातिर हजारो रुपया खरच हो जाला ना त भिखारी लोग भी तनी कंजूस हो जाला।


 जब वेज 12.30 बजे कमरा में अईले त देखले कि बत्ती जरल बा। खिड़की खुलल बा, रानी साहिबा आराम से सुतल बाड़ी। वेज मने-मन कहे लागल - "अतना भारी साड़ी पहिन के सुतल रहली, गहना तक ना उतारले रहली।"

  वेज कपड़ा बदल के खिड़की बंद क के बत्ती बंद क के सुत गईल।



 क्रमशः...


 अनुवाद लेखिका प्रतिभा जैन के बाआकांक्षी 


Rate this content
Log in